ALEX GOLDSCHMIDT
Interview met de Europese commentator van Rotax: over zijn carrière en elektrisch karten (read the interview in original English here)
JOUW VERHAAL
Wat was jouw startpunt in de autosport en hoe ben je commentator geworden?
Het startpunt van mijn avontuur in de autosport was niet als commentator, maar als journalist. Ik had de grote droom om misschien wel de beste journalist in de Formule 1 te worden. Naar elke race gaan, de wereld rondreizen, dat allemaal. Maar het bleek toch moeilijker dan ik had gedacht. Het was 2011 toen ik begon met het bezoeken van diverse paddocks, zoals de BTCC (Engelse toerwagens), DTM (Duitse toerwagens) en de Formule 1.
Toen ontmoette ik Jake Sanson bij de Autosport International Show in Birmingham in 2015. Ik had al veel over hem gehoord en we bleken dezelfde unieke en gepassioneerde liefde voor autosport te hebben. Hij was als een broer van me, maar dan van een andere moeder. Later ging ik bij Downforce Radio werken met Jake en kreeg ik soms de kans voor een klus als commentator.
Ik deed Fun Cups, de 25 uur van Spa Francorchamps en races op Brands Hatch. In 2016 kreeg ik een telefoontje van Chris McCarthy, een bekende naam in de karting. Hij vroeg: ‘Lijkt het je wat om eens het commentaar te doen bij een kart race?’. Ik riep ‘Ja, natuurlijk!’. En zo deed ik commentaar voor races in Rye House en de DMAX klasse voor het seizoen 2017. Toen belde Chris weer, twee weken voor de Rotax EuroTrophy. Hij zei: ‘Zin in een reisje naar Genk?’. Toen dacht ik: ‘Nou en of!’. En zo begon mijn avontuur als dé stem van Rotax in Europa. Ik doe het nog steeds en zit inmiddels in mijn 6e seizoen.
Ik startte ook met het commentaar bij het beroemde BNL kart kapioenschap, wat Max Verstappen twee keer heeft gewonnen. Ik kom nu net terug van een weekend Formule E in Berlijn, waar ik commentator was over de speakers op het circuit. Over een paar weken doe ik mijn eerste grote tourwagen verslaggeving in Engeland, en ook doe ik veel commentaar bij Sim races.
Je vertelt als commentator niet alleen maar het verhaal van de races die mensen zien, maar de verhalen van de mensen uit de racewereld. Dat is zo belangrijk voor het geheel. Toen de Covid pandemie toesloeg heb ik meerdere keren commentaar moeten doen, terwijl ik niet op de paddock rondliep. Mensen hoorden me wel, maar ik zat gewoon thuis! Dat was een ingewikkelde periode. Maar het kon op dat moment gewoon niet anders.
Mijn stijl: ik ben gek op mooie verhalen vertellen. Ik ben nu 45 en heb er altijd van gehouden om goed onderzoek te doen, dat is zo belangrijk als je commentator bent. Ik heb twee keer belangrijk advies gekregen. Mijn vader zei: ‘Als je je niet voorbereid, bereid je je falen voor’. En David Croft, SkyF1 commentator, zei: ‘Geef anderen geen enkele reden om je te negeren’. Die adviezen zijn voor mij zo krachtig en belangrijk. Mijn stijl is dan ook: ik heb passie, emotie, enthousiasme en houd van verhalen. En ik bereid me voor.
ELEKTRISCH KARTEN
Wij ontmoetten elkaar op de Rotax EuroTrophy in Genk in 2023, waar ik in de elektrische Rotax E20 kart reed. Je vertelde dat jij er ook eens in hebt gereden. Hoe is dat gegaan en wat vond je ervan?
Steven Chapman, het hoofd van het BRP Rotax team, had me al langer gezegd dat ik ook eens in die kart moest gaan zitten. Het was precies een jaar geleden, de eerste ronde van de EuroTrophy in Genk in 2022. Ik had wel eens in een eenvoudige huurkart gereden, maar niets zo serieus als deze enorme racekart.
Het was mijn eerste ervaring met het Sodi Sigma DD2 chassis, met remmen voor én achter, en met een elektromotor achter me in plaats van een verbrandingsmotor naast me. Het was een ervaring om nooit te vergeten: het was echt waanzinnig!
Ik wilde ook niet alleen de E20 uitproberen, maar ook meer begrip en waardering krijgen voor het circuit van Genk. Dat hielp me bij de nuances in mijn eigen commentaar. Trouwens, nog een apart verhaal: de eerste keer dat ik met de kart wegreed, hield de accu ermee op. Ik hield het gaspedaal wel ingedrukt, maar kwam tot stilstand. Volgens mij was er – heel zeldzaam – iets misgegaan met het opladen van de accu. Ik had nog maar iets van 5 kilometer in de kart gereden tot het elektrische systeem het voor gezien hield. Kan gebeuren!
Bij de EuroTrophy in Genk deden 201 coureurs mee, waarvan er maar 12 reden in elektrische karts. Verreweg de meeste coureurs rijden dus nog met een verbrandingsmotor. Weet jij wat die andere coureurs vinden van de elektrische karts?
Zelf waardeer ik zowel de verbandingsmotor als de elektromotor. Er zijn mensen die elektrisch uitproberen en er helemaal weg van zijn. Maar er zullen ook altijd mensen blijven die het niets vinden. Ze missen het geluid of de geur van benzine. Dat is gewoon een ouderwetse mentaliteit.
Elektrisch zal onderdeel van de autosport zijn in de toekomst, of je dat nu wilt of niet. De huidige ontwikkeling laat zien wat er in de karting gebeurt. Je hebt in Engeland bijvoorbeeld al diverse kampioenschappen met elektrische karts voor kinderen. Ik vroeg die kinderen vorig jaar hoe ze dat vonden, en ze zijn er weg van! En hun ouders ook.
De kosten zijn beter in te schatten en ze rijden met een motor waar niets aan gedaan mag en kan worden, dus rijdt iedereen met gelijk materiaal. Het helpt coureurs in hun eigen ontwikkeling. En natuurlijk willen we naar autosport zonder CO2 uitstoot en daar past dit prachtig bij. De ontwikkeling van de techniek gaat ook razendsnel.
Bij straatauto’s zie je al dat vrijwel elke producent nu ook elektrische auto’s heeft. Ze zetten er vol op in want ze weten dat het de toekomst is. En als je de parallel weer trekt naar de autosport, ik geloof er wel in dat er ook zoiets in de autosport gaat gebeuren.
"IK GELOOF ER WEL IN DAT ELEKTRIFICATIE OOK IN DE AUTOSPORT GAAT GEBEUREN"
Rotax is een bedrijf waar ze pionieren en ontwikkelen. Het E20 project, de elektrische kart, bestaat nu een paar jaar en is nog altijd een prototype. Elke accu die ze ooit voor de E20 hebben gemaakt heeft zo’n 2000 laadcycli ondergaan. En die accu’s hebben geen slijtage of afname in prestaties. Rotax ziet het elektrisch karten niet als vervanger, maar als extra optie naast hun traditionele Rotax Max Evo verbrandingsmotor.
Maar er is nog een interessante optie beschikbaar: synthetische brandstoffen (of efuels). Daar wordt nu ook heel hard aan gewerkt. Denk aan de 24 uur van Spa, de 24 uur van Le Mans en het wereldkampioenschap Endurance. Autofabrikanten stoppen er grof geld in. De overstap van reguliere brandstof naar deze duurzame synthetische brandstoffen heeft de potentie om 400 miljoen ton aan CO2 uitstoot te voorkomen, in Europa tussen 2025 en 2050.
Dat is nogal wat, als je bedenkt dat heel Engeland vorig jaar 331 miljoen ton CO2 heeft uitgestoten in totaal. Porsche heeft zojuist 75 miljoen Euro geïnvesteerd in een fabriek voor synthetische brandstof in Chili. Wat veel mensen niet weten, is dat we vorig jaar een BNL kart weekend – in Mariembourg – in de DD2 klasse al gereden hebben op deze 100% duurzame brandstoffen. En er is totaal niet over geklaagd.
Het enige grote nadeel is dat de productie van de brandstof nu nog heel duur is: een ‘gallon’ (zo’n 3,7 liter) kost bij Porsche momenteel zo’n 40 Amerikaanse dollar. Tot slot is er ook nog een ontwikkeling gaande met waterstof. Maar die brandstofcel technologie is nog niet heel groot in beeld. Maar diverse fabrikanten testen achter de schermen wel met de mogelijkheden, omdat je langdurig veel vermogen uit waterstof kunt halen. Hoe de verdeling tussen verbrandingsmotoren, elektrisch, efuels en waterstof in de toekomst gaat zijn in de autosport? Niemand die dat weet.
DE TOEKOMST
Wat zijn je plannen voor de toekomst? Heb je specifieke ambities of bepaalde races die je graag doet?
Eén van mijn doelen is nu gerealiseerd, om het Duits-talige commentaar te doen bij de ePrix Formule E in Berlijn. Dat was één van de mooiste momenten van mijn carriere. Ik zou graag meer doen met de Formule E, op welke manier dan ook. De filosofie van dat kampioenschap past goed bij me. En ik zou heel graag het commentaar doen bij de race waar Ellis Spiezia zijn debuut maakt in de Formule E!
Races op mijn bucket-list zijn de 24 uur van Le Mans en Spa. Endurance races en sim racen vind ik allebei geweldig. Commentaar geven bij karten blijf ik ook graag voor Rotax doen zo lang als dat kan. Formule 1? Tja, als ik eerlijk ben zijn er ook zo veel andere geweldige raceklasses. Ik denk dat je, als je je maar op 1 ultiem doel richt, daarmee nog wel eens in de knel kan komen.