BLUESHOCKRACE

interview meT ARTIS DAUGINS

Eind 2022 sprak ik Artis Daugins, oprichter en CEO van het Letse bedrijf BlueShockRace. Sinds 2014 ontwikkelen en bouwen zij 100% elektrische huur- en racekarts. Waar het begon met een eerste prototype, zijn ze inmiddels uitgegroeid tot een merk waarmee vele kampioenschappen worden gehouden. BlueShockRace wordt ook wel de ‘Tesla van het karten’ genoemd. Artis legt exclusief voor Cas Karting uit hoe de elektrische toekomst eruit gaat zien.

Geschiedenis van de toekomst van het karten

BlueShockRace is opgericht 2014: jullie ontwikkelde eerst een prototype van een elektrische kart, gingen toen indoor kartbanen bouwen, ontwikkelden toen huurkarts and nu verkopen jullie internationaal hele snelle race karts. Wat is jullie grootste doorbraak geweest?

Voor onze race karts hebben we een aandrijfsysteem ontwikkeld dat erg licht is in vergelijking met concurrenten in de markt. Je kan dit systeem op elk standaard chassis monteren. Ons doel is dat je elk moment de ene technologie (verbrandingsmotor) kan verwisselen voor de nieuwe technologie (elektrisch). Dat was een flinke doorbraak voor ons.

Bij huurkarts was het voor ons belangrijk om te ontdekken hoe we konden zorgen voor meer rijtijd per kart. De grootste drempel daarbij is dat je dan een hele grote accu nodig hebt en daarbij weer zwaardere laders en andere infrastructuur. Dat is kostbaar. En bestaande chassis voor huurkarts zijn niet geschikt voor elektrisch rijden: ze hebben een andere gewichtsverdeling en zijn erg zwaar. Daarom hebben we nieuwe huurkarts volledig nieuw ontwikkeld. Onze focus was om een batterij wissel systeem te implementeren. Dat was een grote doorbraak. Het systeem betekent namelijk dat je de investering verlaagt met 30% en dat je de rijtijd per kart met 90 tot 95% verhoogt. Dus je koopt minder karts en meer rijtijd. Je moet dus wel wat extra accu’s kopen om te kunnen wisselen, maar dat is veel goedkoper dan het kopen van een volledige kart.

Een derde doorbraak was om deze nieuwe elektrische technologie in de racewereld te introduceren. In Duitsland en Letland zijn we met een eerste kampioenschap begonnen in 2018. Dat was het moment van de waarheid: we moesten laten zien dat we echte race prestaties konden waarmaken. De laatste jaren is dat verder verbeterd. Nu worden er in ongeveer 13 landen kampioenschappen georganiseerd: Letland, Nederland en België, Mexico, Griekenland, Japan en nog een aantal. Het groeit nu hard.

een nieuwe kart ervaring

Je bedrijf heeft flink wat jaren besteed aan het verbeteren van de elektrische techniek, maar nu lijkt het momentum er om door te groeien…

We kunnen dit momentum niet door onze handen laten glippen. Voor de huurkarts zijn we een samenwerking aangegaan met Birel ART. Bij deze karts hoeven de we techniek van de elektromotor niet veel verder te ontwikkelen, want die is al best goed. Voor onze racekarts hebben we wat mooie ontwikkelingen in de werkplaats die we nog niet bekend maken. Mocht het nodig zijn om de prestaties van onze racekarts nog verder te verhogen, dan kunnen we dat zo doen. We willen het karten wel meer een ervaring maken en ontwikkelen daarom voor kartbanen allerlei nieuwe manieren van karten zoals race spellen. We richten ons met huurkarts op de toekomst van het indoor karten en voor racekarts ook op stadions of straten in de stad. Daar kunnen we grote evenementen kunnen organiseren en we veel toeschouwers kunnen trekken die de actie van heel dichtbij kunnen beleven.

Technologie vs kosten

Wat denk je dat jullie grootste technologische ontwikkeling zal worden de komende jaren?

Bij huurkarts is de technologie eigenlijk al goed genoeg. Maar bij racekarts lopen we tegen een lastige grens aan. Bij karten is er namelijk altijd een relatief beperkt budget: niemand wil meer dan € 10.000,- betalen voor een kart. Want als het nog duurder wordt, kan je ook een echte race auto kopen. Dus we moeten een manier vinden om de technologie de komende jaren nog verder te ontwikkelen, maar de prijs mag niet te ver boven die grens van € 10.000,- komen.

toekomst van het bedrijf

Waar richt BlueShockRace zich nu voornamelijk op? En wat is de grootste uitdaging van dit moment?

Onze focus is gericht op het verder verbeteren van de technologie en het gebruiksgemak ervan vergroten. Belangrijk daarbij is nu ook de software. Op dit moment bereiden we de beursgang van ons bedrijf voor. We willen actief worden in Scandinavië en richten ook onze marketing in Amerika. Normaal gesproken gaan alleen grote bedrijven naar de beurs. En sowieso is het niet gebruikelijk voor bedrijven in de Baltische Staten om naar de beurs te gaan. Het is voor ons daarom echt een uitdaging. We willen ook de stap maken naar de bredere energiesector en elektrische mobiliteit. We willen ons de komende jaren ook richten op systemen om elektrische auto’s op te laden, los van het reguliere elektriciteitsnet. Niet alleen voor je privé auto, maar ook voor publieke laadinfrastructuur op grote schaal.

"Coureurs die het uitproberen, gaan daarna anders denken"

onafhankelijkheid

De meeste kart circuits hebben nog geen infrastructuur die je nodig hebt om elektrisch karten mogelijk te maken. Hoe werken jullie met race organisatoren of circuits om ze voor te bereiden op de nieuwe techniek?

Er zijn twee manieren hoe we hiermee omgaan. Ten eerste, zoals ik al zei, proberen we meer en meer de stap te maken van traditionele circuits naar stadions en straten in de stad. Daar is een verandering van mindset voor nodig maar met deze stille en schone techniek is er veel meer mogelijk. Ten tweede werken we aan iets anders nieuws: we willen elke individuele coureur een flexibele tent met zonnepanelen kunnen bieden. Dit betekent dat je voor je dag karten alleen je kart nodig hebt en je eigen tent. Met de zonnepanelen op die tent, kun je op een gemiddelde dag genoeg groene stroom opwekken voor 11 race sessies met een kinderkart of tot 7 sessies met een (25 kilowatt) kart voor volwassenen. Meer dan deze tent heb je dan niet nodig!

Stel, je wilt komend weekend op je lokale circuit gaan karten, dan moet je uitzoeken of ze een elektriciteitsvoorziening hebben voor je kart of een generator bijvoorbeeld. Maar wat als dat er allemaal niet is? Daar willen we je dus onafhankelijk van maken: je moet kunnen racen waar je wilt, wanneer je wilt en hoe je wilt. Je kan dus met dit systeem de hele dag de baan op. Natuurlijk is er voor grote evenementen op grote circuits wel infrastructuur nodig, maar ons uitgangspunt is dat elke coureur onafhankelijk zou moeten zijn en de hele dag zijn eigen energievoorziening moet kunnen regelen. Deze tenten met zonnepanelen zijn technisch beschikbaar, maar worden nog wel getest en verbeterd.

Andere mindset

Niet iedereen is positief over elektrisch karten. Hoe verander je de mindset van een kart coureur?

We proberen op allerlei manieren de mindset van coureurs te beinvloeden. Ten eerste werken we met autosportbonden en de jonge generatie, kleine kinderen en junioren. Zij staan open voor elektrisch rijden en genieten ervan. We proberen de nieuwe generatie op te voeden, niet de oude generatie te veranderen. De oudere garde weet niet hoe het ijsje smaakt voordat ze het ook echt zelf proeven. Dus we geven ze vaak en kart en 10 minuten en vragen ze te laten zien wat ze er mee kunnen. Waar we ook heen gaan, we komen altijd mensen tegen die ons vertellen dat elektrisch karten niks is. Vorig weekend waren we in Letland. Daar was een beroemde KZ2 kampioen die me zei ‘Elektrisch karten kan niks zijn’. Ik zei hem ‘Probeer het eens!’. Dus hij reed met onze kart de baan op en riep na afloop ‘Wow, dit is bizar!’. Na zijn testrit stonden er 17 andere coureurs in de rij die de kart ook wilden proberen.

Op dit moment heb je in Nederland en België wat elektrische evenementen op beperkte schaal. Sommige rijders zijn erg sceptisch. Maar de coureurs die het uitproberen, gaan daarna anders denken. Ze beginnen de techniek te snappen en te waarderen en realiseren zich dat dit de toekomst kan zijn. Vorig weekend hadden we een race in Japan. Die Japanse coureurs hadden ook niet zo’n enorme prestatie van onze kart verwacht, ze waren laaiend enthousiast. Nu, een paar dagen later, zijn we al met ze in gesprek omdat ze meer karts willen en hun elektrische kampioenschap willen uitbreiden. En dit alles komt op gang na slechts 1 race…

De beste manier is om het gewoon eens te proberen. De meeste mensen hebben de nieuwste informatie en kennis niet. Als iemand ze de techniek uitlegt en hun vragen beantwoord, dan gaan ze echt anders nadenken. Het kost alleen wat tijd, maar dat is met elektrische auto’s niet anders. Zo’n 10 jaar geleden was er niemand die elektrisch wilde rijden. En vandaag de dag willen alle kinderen een Tesla. Zij hebben namelijk een hele andere mindset.