Racecraft: how to beat even your fastest opponents

The workbook for all ambitious hobby racers

Doelgroep

Hobby coureurs die betere beslissingen op het circuit willen nemen en hun ‘racecraft’ willen verbeteren. Want omdat je bij een huurkart niets aan een kart mag aanpassen, ligt de focus op race situaties en wat je wanneer het beste kunt doen. Houd je niet van lange theorie of verhalen, maar wil je echt in de praktijk aan de slag, dan is dit een boek voor jou.

Review

Het uitgangspunt van dit boek is dat een goede coureur altijd meer tijd kan winnen door de juiste beslissing kunnen nemen in een split-second, dan een coureur die veel tijd en energie steekt in het verbeteren van zijn wagen. Beide elementen zijn belangrijk, maar met goede keuzes en weinig fouten wordt je erg sterk voor je concurrenten! Ik vergelijk het zelf maar met een regen race, waar ik me veelal focus op netjes rijden en niet spinnen, ook als ik wat langzamer ben dan de top. Want spin je wel, dan is die tijd vrijwel nooit meer goed te maken in de rest van de race.

Beantwoord vragen over race situaties

Het boek bevat theorie die is verwerkt in 50 realistische race situaties en ook 10 aanvullende, concrete oefeningen om uit te proberen in de praktijk. De race situaties worden beknopt ingeleid met ook een afbeelding erbij. Vervolgens is steeds de centrale vraag: wat zou jij doen? Je krijgt de keuze uit 4 mogelijke antwoorden. Schrijf je keuze op en lees verderop in de tekst met welk antwoord je hoeveel punten scoort. Belangrijk is vooral de toelichting bij de puntentoekenning. Het leer-element vooral zit in de nuance en de afweging die jij als coureur maakt. Bij sommige situaties en vragen in het boek moet je zo snel mogelijk antwoord proberen te geven, want op het circuit heb je vaak ook geen tijd om lang na te denken!

VOORBEELDVRAGEN

Enkele voorbeelden van dit soort situaties zijn wat je aanpak wordt als je in een kwalificatie merkt dat je huurkart onderstuurt. Ga je later remmen in de bochten of juist eerder? Of probeer je je stoel wat naar voren te zetten of juist naar achteren? Een andere situatie is dat je in het begin van een kampioenschapsbepalende race samen met 2 andere karts naast elkaar bocht 1 in duikt. Ga je dan zo laat mogelijk remmen om iedereen voor te blijven of juist vroeg remmen om het risico op een aanrijding te voorkomen? Of kijk je bij het aanremmen vooral hoe de binnenste kart handelt en pas jij je daar op aan, of let je juist op de kart in de buitenbocht? Bij vragen als deze gaat het steeds weer om de context en hoeveel risico je in een situatie zou moeten nemen en leer je beter inschatten waarom je iets beter wel of niet kan doen.

Leren van bekende situaties

Tussendoor worden bekende situaties uit de recente Formule 1 geschiedenis gebruikt om te illustreren wat er soms kan gebeuren, hoe de coureurs in dat geval handelden, en welke alternatieve mogelijkheden er waren. Omdat veel enthousiaste coureurs deze voorbeelden kennen, maakt deze verwijzing het nog levendiger. Ook leer je hierbij dat zelfs de allergrootste coureurs soms inschattingsfouten maken.

Hoe hoog scoor jij als coureur?

Door je scores per vraag bij te houden wordt je aan het eind van het boek uitgenodigd de punten op te tellen en als het ware in de spiegel te kijken. Ben je een fantastische, ervaren kampioen of een beginneling die naast zijn of haar enthousiasme echt nog wel wat te leren heeft? Ik kwam met mijn 143 punten uit op de volgende beoordeling: ‘Een goede coureur die hele sterke resultaten kan behalen, maar soms nog wel fouten maakt in een hectische race situatie’. Gelukkig maar. Ik heb zeker wat ervaring en zeker ook wat mooie resultaten, maar beslist ook genoeg nog te leren, juist in ingewikkelde maar veelvoorkomende situaties.

Conclusie

Al met al zijn de situaties in dit boek heel realistisch. Ze maken duidelijk dat de juiste keuze niet altijd makkelijk te maken is en dat er altijd meerdere opties zijn. Soms krijg je zelfs precies dezelfde vraag maar met een andere context, bijvoorbeeld gaat het soms om de beginfase van een race of juist de laatste ronde. De schetsen, nuances en toelichting maken het een leerzaam en bruikbaar boek. Je leert van de situaties en niet van droge theorie. Het puntensysteem maakt het een echt werkboek waarbij je ook wilt weten hoe hoog je scoort, en vooral waarom. Het geeft je ook de mogelijkheid om later de situaties nog eens terug te lezen waarop je laag scoorde. Zo kan je gericht leren en verbeteren.

De 10 oefeningen tussen de race situaties door zijn sumier uitgewerkt en spreken mij minder aan. Dit zijn oefeningen om bijvoorbeeld je bewustzijn tijdens de race scherper te maken, door niet op de tijdwaarneming te kijken maar zelf aan te voelen welke rondes je snelste waren. Dit is prima om eens te doen, maar er ontbreekt een toelichting om je hiermee te helpen. Ook is het boek primair gericht op karten, maar gaat onverwacht een handjevol race situaties over junior Formule races, zoals op Monaco of Monza. Dezelfde principes gelden op hoofdlijnen, maar het is wel lastiger te relateren als je alleen kart en voegt daarom wat mij betreft weinig toe aan het doel van dit boek.

Review Score

4.5/5