Duurzaamheid
Waarom?
Kart
Elektrisch
Deze karts rijden met accu’s en een elektromotor. Als je schone energie gebruikt, is er geen uitstoot. Ze veroorzaken ook geen geluidsoverlast, hebben enorme tractie en het gedrag van de motor is softwarematig in te stellen. Ook zijn de karts zijn technisch nagenoeg onderhoudsvrij. Nadelen zijn een eenmalige dure aanschaf en bijbehorende relatief dure laadinfrastructuur. Indoor zie je al vaak elektrische karts, op buitenbanen is het relatief nieuw. Diverse merken ontwikkelen spectaculaire race karts die meer en meer de aandacht zullen trekken. Hoe meer rijders de overstap gaan maken, hoe meer ook op termijn de kosten zullen gaan dalen.
Dit seizoen rijd ik in de Electric Kart Series, het enige volledig elektrische kart kampioenschap van Nederland en België. Ik doe dat in een kart van het merk Blue Shock Race uit Letland. Ook zijn er andere merken en concepten waar het elektrisch rijden volop in ontwikkeling is. Meer leren van deze concepten en de techniek? Lees hieronder mijn interviews!
Co2-neutrale brandstof
Dit zijn geavanceerde brandstoffen waarbij bij de verbranding geen nieuwe CO2 vrijkomt. Bij de productie wordt namelijk bestaande CO2 gebruikt als een van de grondstoffen. Met gebruik van hernieuwbare elektriciteit wordt een synthetische brandstof gemaakt. Bij biobrandstof wordt die gecombineerd met ethanol afkomstig uit biomasssa. Bij synthetische brandstof is de combinatie met waterstof. Dit bij elkaar resulteert in de nieuwe ‘drop in’ brandstof, waarbij geen enkele aanpassing van de verbrandingsmotor nodig is.
De technologie is nieuw maar wordt steeds meer toegepast en opgeschaald. Met de brandstoffen wordt al gereden in het FIA wereldkampioenschap karting. Het biedt fabrikanten een mooi platform, want via de racerij is veel te leren en te ontwikkelen. Want ook in de toekomst zullen er nog vele voertuigen rondrijden met een verbrandingsmotor. De kosten van de brandstof zijn nog zo’n 3 a 4 keer hoger dan reguliere brandstof, maar met de overstap naar CO2-neutrale brandstoffen is de grootste CO2-reductie te maken op korte termijn.
WATERSTOF
Er is geëxperimenteerd met deze techniek in karts. Sinds 2007 heeft het studententeam Forze Hydrogen Racing, vanuit de TU Delft, waterstof techniek in een kart toegepast. Ze bouwden drie prototypes om te leren over de techniek. Waterstof blijkt echter vooral geschikt in toepassingen waar langdurig veel vermogen nodig is, zoals in endurance races.
INTERVIEWS
JOB VAN UITERT
Job is een LMP2 coureur. Hij vertelt hoe je grip creëert in de regen en welke spieren je moet trainen.
INDY DONTJE
Indy is GT3 coureur. Hij vertelt hoe veel mensen niet goed kunnen remmen en of hij fan is van elektrisch rijden.
BENT VISCAAL
Bent is endurance coureur. Hij vertelt over zijn tijd in de Formule 2 en waarom je soms zaken op zijn beloop moet laten.
ELLIS SPIEZIA
Ellis is elektrische coureur. Hij vertelt dat hem heeft gebracht en hoe het voelt om met 130km/u een kart te crashen!
ALEX GOLDSCHMIDT
Alex is commentator. Hij ziet de sport veranderen met duurzame technieken en stapte zelf eens in een elektrische race kart!
JAKE SANSON
Jake is commentator. Hij deed jaren verslag van FIA karting, gelooft in verduurzaming en denkt op termijn aan waterstof