FORZE HYDROGEN RACING

Forze Hydrogen Racing is een Nederlands team dat racewagens bouwt die rijden op waterstof. Ze willen met hun auto’s laten zien wat de mogelijkheden van waterstof zijn, zowel in motorsport als in mobiliteit in het algemeen. Waterstof is geen brandstof, maar een energiedrager. De energie van waterstof kan worden omgezet tot elektrische energie, wat op zijn beurt weer de elektromotoren aandrijft. De enige uitstoot is water(damp) en daarmee is het een schone energiebron.

Het team ontstond vanuit de TU Delft als studententeam in 2007. Elk jaar wisselt het team met studenten dat aan de auto’s werkt. De kennis is goed gedocumenteerd en wordt doorgegeven, zodat elk team weer voort kan bouwen op het werk van hun voorgangers. Inmiddels werken er 65 studenten aan de auto en worden ook alumni nog regelmatig betrokken. Tegenwoordig zijn ze gevestigd in grote industriële hallen aan de rand van Delft, waar in een ontspannen setting (her en der staan ping pong tafels) heel serieus gewerkt wordt aan het ultieme doel: de snelste waterstof racewagen ter wereld bouwen. Daan Michel, PR en Marketing Manager van het team, neemt Cas Karting mee voor een exclusieve kijk achter de schermen!

Waterstof-aangedreven karts

Het begon allemaal met de eerste experimenten met waterstof in karts. Die zijn klein, relatief eenvoudig en konden zelf gebouwd worden. De Forze I, II en III waren de verschillende karts die zijn gebouwd in de eerste jaren van het team. De Forze I woog 266 kg en had 8 kW vermogen uit de brandstofcel, waarmee een topsnelheid van 90 km/u bereikt kon worden. Twee generaties later, bij de Forze III, was het gewicht teruggebracht tot 232 kg, was het vermogen toegenomen tot 8.8 kW (ongeveer 12 pk) en was een topsnelheid van 120 km/u mogelijk.

De karts hebben vooral demonstraties (met o.a. Ho Pin Tung als rijder) en enkele races gereden. Ze deden mee aan het Formula Zero kampioenschap in 2008, het eerste waterstof-brandstofcel kampioenschap ter wereld. De karts bleken nog niet heel betrouwbaar. Wel kreeg de ontwikkeling veel media aandacht en was het team goed van start.

Tijdens mijn bezoek was het even zoeken om één van de karts terug te vinden. Op een zolderverdieping werd in een aparte ruimte, waar ook wordt gewerkt aan accusystemen en bodemplaten, de Forze II teruggevonden. De kart was niet meer rijklaar: alleen het chassis en het bodywork waren nog te zien onder een laagje stof. Diverse onderdelen waren hergebruikt in de Forze III. Wel was het speciaal ontwikkelde duurzame en bio-based bodywork goed te zien. Een bijzonder moment om de toekomst van de racerij op een zolder onder het stof terug te vinden. Terecht richt het team zich niet op hun verleden, maar kijken ze altijd vooruit: na de karts was het team namelijk klaar voor de volgende stap.

De eerste racewagens

Het team stapte over naar de ontwikkeling van hun eerste racewagens: ze namen deel aan de Formula Student competitie met de Forze IV en V. De Forze VI was de eerste full-size racewagen op waterstof. De Forze VI deed niet mee aan officiële wedstrijden, omdat er nog geen competitie was waar ze in mochten rijden. Met Jan Lammers aan het stuur zetten ze wel het wereldrecord voor snelste rondetijd met een waterstofwagen op de Nurburgring, wat de potentie van de techniek en de voortgang van het team duidelijk onderstreepte. Het record staat tot op de dag van vandaag nog steeds. De Forze VII nam deel aan de Supercar Challenge in 2017 en werd doorontwikkeld tot de Forze VIII. Ook daarmee werd gereden in de Supercar Challenge en werden mooie mijlpalen behaald, zoals het uitrijden van een 45 minuten race zonder bij te tanken en in 2019 een 2e plaats. Het vermogen van de wagens nam steeds flink toe, evenals de complexiteit van alle systemen. Zo was de koeling bijvoorbeeld de grootste uitdaging, maar toch wisten de studenten in het krappe bodywork alle systemen en de koeling goed voor elkaar te krijgen.

DE FORZE IX

Vorig jaar werd de Forze IX virtueel gelanceerd en dit jaar wordt de auto daadwerkelijk (af)gebouwd. In de hal vind ik nu alleen herkenbaar de monocoque met ophanging. Ik word gewezen op de diverse losse onderdelen die op verschillende plekken worden ontworpen, gebouwd en getest. Zo ligt op een tafel 1 van de 4 elektromotoren die 150kw aan vermogen kan leveren, aangesloten aan een inverter en met koelsystemen. Ook is een deel van de versnellingsbak te zien. Het wordt me duidelijk hoe veel kennis en werk erbij komt kijken om een custom racewagen te bouwen. En wat voor een: de Forze IX moet met een topsnelheid van zo’n 300km/u de snelste waterstofauto ter wereld worden. Met 240kw vermogen uit de brandstofcellen (opgeslagen in 4 tanks) en 600kw boost, zal dit een fantastische racewagen worden. Doel is om de auto in de zomer gereed te maken en op 11, 12 en 13 augustus 2023 hun eerste raceweekend op het circuit van Assen te rijden.

Toekomst voor waterstof in karting en autosport

Zien we in de toekomst brandstofmotoren in de autosport, batterij elektrisch of toch waterstof? Dat brandstofmotoren op hun retour zijn is evident. Elektrisch rijden is de toekomst. Daarbij lijkt batterij elektrisch vooral geschikt voor kleinere toepassingen, zoals in elektrische fietsen en in race karts. Waterstof is vooral heel geschikt voor grotere toepassingen waar lang en veel vermogen nodig is, zoals in schepen, vrachtwagens en endurance racewagens. Forze Hydrogen Racing zal blijven werken aan racewagens voor lange afstanden. Wie weet staan ze op een dag aan de start van de prestigieuze 24 uur van Le Mans. Of we in de toekomst karts op waterstof gaan zien? Wie weet!