RMC EuroTrophy: podium bij debuut!

De eerste ronde van de Rotax Max Challenge EuroTrophy in 2023, de race op het wereldberoemde Home of Champions – Karting Genk, kreeg uit onverwachte hoek een extra deelnemer: ik zelf! Na de succesvol verlopen test in Wackersdorf vroeg Rotax of ik in Genk wilde rijden. Het vergde heel wat geregel – van de spoedaanvraag van een internationale licentie tot het boeken van een hotel – maar ik hakte de knoop door: deze kans wilde ik niet laten lopen. Ookal zou ik schier achteraan rijden en eindigen, zo’n mooi avontuur wilde ik wel aangaan!

wennen en opbouwen

Onder fantastische begeleiding van Ellis Spieza als coach en monteur reed ik de donderdag een volle testdag en zou ik het 3-daagse race-evenement voor het Europees kampioenschap rijden. Met deze snelheden, de fysieke baan en de 4 dagen op het programma, leek het me verstandig de donderdag rustig aan te pakken en op te bouwen. Ik sloeg 2 sessies over en reed de andere sessies op verkenningsmodus: de kart op deze baan onder de knie krijgen. Op vrijdag in de vrije trainingen kreeg ik al wat meer vertrouwen. Vooral het hele late en harde remmen, met zowel remmen voor als achter, was voor mij een grote stap. Maar Ellis en de monteurs van Rotax waren geduldig, vriendelijk en behulpzaam waardoor ik stap voor stap groeide in vertrouwen.

de races

Op zaterdag werden 3 race-heats verreden die als kwalificatie de grid bepaalden voor de zondag, wanneer er een pre-final en een final op het programma stonden. De race-heats waren spannend: wennen aan een staande start met dit enorme vermogen, maar ook het durven uitremmen, inhalen en verdedigen. De eerste race heat eindigde ik bijna een halve ronde achter de winnaar, de tweede heat op zo’n 20 seconden en bij heat 3 nog maar 7 seconden. Die vooruitgang wilde ik vasthouden: elke sessie beter en uit de problemen blijven.

De finals

De zondag was het opeens een stuk slechter weer, met een grijze lucht en voortdurende miezer-regen. Omdat in andere races veel ongelukken gebeurde werden de races tot ‘wet races’ verklaard door de wedstrijdleiding. Bij de pre-final wist ik na mijn start vanaf de laatste plaats de leiding te pakken na de tweede bocht! Dat bleef helaas niet zo maar met een tweede plek was ik buitengewoon tevreden. De spanning nam toe, want alles werkte toe naar de finale op zondagmiddag. We moesten op regenbanden starten, maar 1 concurrent mocht vanwege onduidelijke technische redenen op slicks starten. Dat had ook mijn voorkeur gehad, maar mocht niet vanwege de ‘wet race’. Ik had wederom een goede start en reed de halve race aan de leiding. Met mijn vader en beste vriend op de tribune dacht ik al even aan hoe het zou zijn om daadwerkelijk te winnen, voordat ik mijn concentratie weer terugpakte en elke ronde foutloos wilde rijden in de toch lastige omstandigheden. Ik kon zelfs het gevecht aan met de seniors op dezelfde banden. Maar toen gebeurde het; de enige kart op slicks kwam mij fluitend voorbij, omdat de baan gedurende de race opdroogde. Met wel 5 seconden per ronde reed hij iedereen voorbij en won lachend de race. Toch was ik buitengewoon tevreden met een P2 op mijn debuut! Uiteraard dacht ik er nog wel aan: hoe was het gelopen als hij niet op slicks mocht starten? Of als ik wel de slicks had gehad die mijn voorkeur hadden? Het is niet anders en ik mag niet klagen. Dit was een waanzinnige ervaring en een fantastisch resultaat!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *