Rotax E20 test verslag
de kans met rotax
Op onverwachte wijze kreeg ik een test aangeboden in de Rotax E20, hét elektrische prototype dat de lat hoog legt voor alle concurrentie. Eerder sprak ik Stevan Chapman over het project (lees hier mijn interview). Nu mocht ik er aan proeven op ProKart Raceland in Wackersdorf, Duitsland.
doel van de dag
Ik had mijn doelen duidelijk gezet: veel leren, geen schade rijden en lol hebben. Dat bleek nog best een uitdaging toen al na mijn trackwalk met Rotax testcoureur Darrell Smith het water met bakken uit de hemel kwam. Een elektrisch monster met zo veel vermogen en dan ook nog een natte baan. Maar ik zag het als een mooie uitdaging en maakte me klaar.
De ochtendsessies
Mijn stoel was op maat, de pedalen werden verschoven en de rembalans afgesteld. Na de verplichte safety briefing vanwege het hoge voltage op de kart (360 volt), kon ik het circuit op. Ik koos voor rustig opbouwen om te wennen aan de kart en het circuit. Het viel me direct op hoe veel power de kart had en hoeveel grip ik met de regenbanden had. Na enkele ronden rustig aan begon ik wat te pushen. Ik was benieuwd naar de ‘boost button’, de speciale knop op de kart waarmee je 1x per ronde een boost van enkele kw krijgt. Hoewel het vermogen al zo hoog was, was met de boost nog een extra schok te voelen. Wat een power! Een ongekende ervaring, niet vast te leggen in tekst of op video. Dit moet je ervaren. Darrell gaf me mooie uitleg tussen de sessies in, over zowel de kart als over zijn opvallende lijnen. Hele krappe lijnen bleken bij deze omstandigheden goed mogelijk en de kart vraagt om agressief rijden: kart recht zetten na de bocht, vol op het gas en vol op de rem. Nieuw vloeiend sturen en al helemaal nooit te vroeg op het gas na een scherpe bocht. Ik maakte de ochtend 1 suf spinnetje maar hield de kart de rest van de dag in het rechte spoor en op het asfalt.
de middagsessies
Na een lunch met de Rotax crew kwam het zonnetje opeens door. Blauwe lucht? Ik besloot het bij een soepje te houden en direct weer naar de kart te rennen. Slicks graag! Donkere wolken waren al zichtbaar dus elke minuut telde. Ik wist een aantal rondes meer te pushen op de slicks en kon echt genieten van deze rondes. Maar halverwege een ronde viel plotseling hagel uit de lucht! Flinke hagelstenen knalden op mijn helm en stuiterden over het asfalt. Ik kon mijn lachen niet bedwingen, want op slicks en met dit vermogen op een ijsbaan rijden, was opvallend leuk. Ik besloot niet de pits in te komen maar reed door om gevoel te krijgen van de kart bij zo weinig grip. Na een tijdje werd ik toch binnengeroepen en ontving complimenten. Slicks, hagel, dit vermogen en niet gespind? Hoewel de motor op ‘qualifying mode’ zou gaan als het langer droog zou blijven, zat dat er deze testdag niet in. de laatste sessies reed ik weer op regenbanden en kon ik Darrell zo nu en dan aardig bijhouden.
tot slot
Met een lang evaluatiegesprek en ook nog een etentje met de crew van Rotax zat mijn testdag erop. De E20 bleek een hele stabiele kart met goed voorspelbare grip. Het vermogen is ongekend, maar went ook gedurende zo’n dag. Ik was opgelucht geen schade te rijden en het bij slechts 1 kleine spin op lage snelheid te houden. Ik was onder de indruk van deze ongelooflijke kart. Rotax bleek onder de indruk van mijn rijden. Ik kreeg de vraag of ik niet wilde starten bij de EuroTrophy in Genk. Twee weken na deze test. Ik heb daar even goed over moeten nadenken. Mijn beslissing lees je in mijn volgende blog!