TOTAL KARTING ZERO
Interview met Adriana Dzalbe en Rob Smedley (read the interview in original English here)
GESCHIEDENIS
Wat is de geschiedenis van jullie bedrijf?
Sneller, eerlijker, goedkoper en schoner
Total Karting Zero gebruikt in haar communicatie de woorden sneller, eerlijker, goedkoper en schoner. Dat is een interessante mix aan kernwaarden voor het bedrijf. Hoe zijn jullie begonnen?
Nieuwe techniek maar toch betaalbaar
De techniek in elektrische karts is relatief nieuw en niet overal beschikbaar. Het is daarmee vaak nog duur om zo’n kart te kopen of te huren. Hoe verhoudt dit zich tot de toegankelijkheid die jullie nastreven?
We weten dat karten altijd duurder zal zijn dan andere hobby’s zoals voetballen of zwemmen. Maar als je echt wil karten, dan heb je de keuze om binnen te karten of om je eigen kart te kopen, buiten te gaan rijden, en mee te doen aan kampioenschappen. Als je voor die tweede optie kiest en er echt een carrière van wilt maken, is het erg kostbaar. Als je degene wilt zijn die vooraan rijdt, moet je bij traditionele (benzine) karts niet alleen de beste zijn: ook moet je de nieuwste motor en chassis hebben en elke sessie met nieuwe banden rijden. Wij bij Total Karting Zero nemen die kosten en het gedoe bij je weg: wij regelen dat. De rijders komen aan en nemen alleen hun overall en helm mee. Ze betalen voor een losse race of voor een heel kampioenschap. Ouders weten zo precies wat het karten gaat kosten. Elke race kost namelijk 270 Engelse ponden. Maar een goede benzine kart kost al gauw 10.000 pond om aan te schaffen. Dan kan je wel inschatten wat een jaar rijden je gaat kosten, maar je weet nooit precies waar je aan toe bent.
elektrisch kampioenschap
Hoe groot is jullie kampioenschap op dit moment?
ONTWIKKELING VAN nieuwe karts
Hebben jullie ook plannen voor een senior kart?
Ontwikkelen jullie je eigen karts of hebben jullie een samenwerking met een bestaande fabrikant?
UITDAGINGEN
Wat zijn op dit moment jullie grootste uitdagingen?
Toen we net begonnen was onze grootste uitdaging beslist de techniek: we hebben hard moeten werken aan de betrouwbaarheid van de karts. Nu hebben we een veel sterkere positie en zijn we blij met de betrouwbaarheid. We hebben bijvoorbeeld een speciaal aangewezen engineer die naar alle evenementen meegaat en zich alleen maar richt op slijtage en betrouwbaarheid.
Onze tweede uitdaging is van een hele andere orde: het vinden van rijders! Onze missie is namelijk om meer families in de kartsport te krijgen, maar we moeten ze wel zien te vinden. Dit speelt vooral bij de jongere klassen. Want als je eenmaal wat ouder bent, zeg 16 jaar, dan heb je vaak al wel eens binnen gekart en weet je een beetje wat karten is. Misschien ben je er tegen die tijd al helemaal weg van en groei je er in door. Die rijders vinden we wat makkelijker. Maar de zesjarigen, die zijn nog erg jong en ook hun ouders zijn over het algemeen nog erg voorzichtig. Hen vinden we lastiger. Ook hebben ze meer begeleiding nodig, dus duurt het wat langer om ze helemaal aan boord te hebben. Maar zodra dat zo ver is, zijn ze er helemaal weg van en willen ze coureur worden!
INFRASTRUCTUUR VOOR ELEKTRISCH KARTEN
Hoe is de situatie in Engeland wat betreft de infrastructuur die je nodig hebt op de circuits, om elektrisch te kunnen racen?
"ZODRA DE KINDEREN AAN BOORD ZIJN, ZIJN ZE ER HELEMAAL WEG VAN EN WILLEN ZE COUREUR WORDEN"
Zelfvertrouwen en tegenslag
In jullie kart concept staat zelfvertrouwen en omgaan met tegenslag centraal, het menselijke aspect van sport. Hoe leren jullie dit aan de kinderen?
Je leert de menselijke aspecten van het karten vooral door het te doen, dus door trots te winnen maar ook te leren omgaan met verliezen. De jongste rijders die bij ons beginnen denken vaak hun eerste race meteen te kunnen winnen. Ze beginnen enthousiast maar finishen soms achteraan en zijn dan hevig teleurgesteld. Maar na een aantal races ervaring, zie je ze al groeien en leren ze hiermee om te gaan. Ze beginnen naar hun eigen ontwikkeling te kijken en reflecteren op hun eigen presteren. Dat is wat wij aanmoedigen: dat kinderen echt naar hun eigen gedrag gaan kijken. In ons huidige winterkampioenschap nemen we ook een begeleider mee naar de races. ‘s Ochtens beginnen we met een wandeling over het circuit. De begeleider neemt ze dan mee en geeft ze alvast tips. We hebben ook drie pauzes in het dagprogramma, wanneer we onze karts moeten opladen. Die pauzes vullen we zoveel mogelijk op met lesgeven of gastsprekers gericht op de ontwikkeling van de kinderen. We proberen ze te helpen om betere rijders te worden.
De inbreng van Rob smedley
Tot slot, welke lessen of inzichten heeft Rob Smedley zelf meegenomen uit zijn professionele carrière in de Formule 1? Hoe zit dat verweven in het bedrijf en het kart concept?
Adriana: Wat ik heb gemerkt door met hem te werken, is dat hij een hele sterke manier heeft in hoe hij het team managet. Hij pusht ons om steeds te blijven verbeteren en onze blik scherp te houden op de uitdagingen waar we voor staan. Het zijn soms namelijk moeilijke tijden. Maar we doen iets dat volledig nieuw is, we vallen en staan weer op, keer op keer. Hij heeft een hele fijne manier om ons als team te stimuleren steeds weer op te staan en door te gaan. Zelfs als een dag helemaal perfect verlopen is, wil hij van ons weten wat we kunnen doen om het de volgende keer nóg beter te doen. Hij motiveert ons enorm en zorgt ervoor dat we niet twee keer dezelfde fout maken.